Cinta yang (Harapnya) Berputik di Barcelona

Habis seminggu tugasan melukis tangga di universiti, aku sertai study trip yang dianjurkan Welsh School of Architecture ke Barcelona, Sepanyol. Aku dan dua kawanku tiba sehari awal dan menginap di sebuah hostel.

Hari pertama, kami ke Parc del Laberint d’Horta, sekadar bersiar-siar. Dari atas, aku boleh lihat pengunjung mencari-cari tempat keluar. Kebetulan ada seorang budak yang entah di mana ibu bapanya berpusing-pusing di tempat yang sama. Aku dapat rasakan perasaan paniknya dan bersimpati tetapi situasi itu buat aku terketawa dari atas.

Dan aku pun masuk.

Sesat.

Itulah, lain kali jangan gelakkan orang.

IMG_4756
Sesat woi -_-

Oh ya, perlu aku beritahu awal-awal tentang kad sakti yang amat memudahkan perjalanan kami di sini. T-10, dengan harga €9.95 boleh digunakan 10 kali dan dikongsi bersama teman perjalanan. Itupun kami dapat tahu melalui pak cik penjual simkad sejurus sahaja keluar dari lapangan terbang. Setelah memberi salam dan mempromosikan simkad Lebaranya pada kami, dia ajarkan kami tentang sistem ini.

IMG_4878
Tiket sakti

Balik kepada cerita asal. Dengan Metro yang tiba 4 minit sekali, apalah lagi yang aku mahukan. Dari Mundet kami menaiki Metro untuk ke Stesen Alfons X untuk perjalanan kami seterusnya, mengejar matahari terbenam. kami bergegas mencari bas untuk ke Bunker de Carmel, bukit yang memberi permandangan seluas alam meliputi seluruh bandar Barcelona.

Moral: Kalau nak mengejar matahari terbenam, mulakan perjalanan 1-2 jam awal.

Siapa sangka benda alah yang dipanggil Bunker ini ialah sebuah jalan berbukit yang perlu dinaik secara curam. Ketika kami sampai di atas Maghrib sudahpun masuk waktu dengan sisa warna keperang-perangan di langit barat. Maka bersolatlah kami di atas bukit dan seterusnya makan malam bersama-sama dengan menu makanan Syria yang ditapau tengah hari tadi, menikmati pemandangan kota Barcelona yang bercahaya.

IMG_4777
Barcelona pada waktu malam

GEREJA TERTINGGI DI DUNIA

Usai bersarapan dengan roti dan air coklat panas, kami berkumpul di hostel hall. Salah seorang pekerja hostel itu tersenyum dan mengucapkan salam. Teruja mungkin dengan kehadiran Muslim, dia memulakan perbualan.

“Do you know Arabic?”

“Yeah, I learnt it a little bit.”

A little bit? Yeah right. 11 tahun belajar. Sedih ustaz-ustazah aku kalau dengar ni.

“Do you know Qul Huwa Allahu Ahad?”

“Yeah.”

Pagi kami dimulakan dengan tazkirah tentang bagaimana Surah al-Ikhlas diibaratkan sebagai sepertiga al-Qur’an. Lelaki ini menceritakan bagaimana Muhammad mahu membaca sepertiga al-Qur’an dalam solat yang bakal diimamkannya lalu hanya membaca surah itu. Sahih Muslim (812).

Oh. Padunya surah itu.

Dibacakan surah itu satu persatu dan maksudnya sekali.

Oh. Padunya pakcik ni.

Kami teruskan perjalanan ke destinasi pertama, Sagrada Família dengan berjalan kaki. Oleh sebab aku tak mampu deskripsikan dengan kata-kata, lihatlah sendiri.

Mula dibina 1882, sampai sekarang tak siap-siap kerana gereja ini dibina menggunakan sumbangan orang ramai. Sekarang ianya dijangka siap lebih kurang dalam tempoh 10 tahun lagi, dengan ketinggian total dua kali ganda daripada ketinggian menara-menara yang sedang berdiri hari ini.

Bahagian timur dipenuhi ukiran yang mendeskripsikan zaman Jesus dilahirkan dan bagaimana baginda membesar, mengikut ajaran Kristian, sudah tentu. Seperti tidak perlu diterangkan, keindahan dan kegembiraan yang datang bersama kelahiran Jesus digambarkan melalui ukiran malaikat-malaikat yang memegang harp dan flute. Tidak lupa ketika zaman Jesus membesar ketika baginda membuat kerja-kerja seperti orang kebanyakan. Apa yang membuatkan pintu masuk ini nampak syurgawi ialah kerana kehalusan seni ukiran yang menggunakan motif alam semulajadi sebagai entrance kepada gereja ini.

Berbeza dengan bahagian barat, ianya agak hambar (plain) dengan ukiran patung yang menggambarkan penghujung hidup Jesus, ketika baginda dikhianati dan akhirnya disalib serta keadaan masyarakat ketika itu yang bersedih kerana pengkhianatan itu. Di bahagian paling atas, patung Jesus yang disalib diukir dalam keadaan bogel dan menimbulkan isu pada zaman itu kerana ianya ialah sesuatu yang tidak sopan. Jawab Gaudi, ianya adalah untuk menunjukkan betapa hinanya manusia zaman itu kerana sanggup membiarkan Jesus diperlakukan sebegitu rupa, sekaligus menjadi suatu peringatan kepada penganut Kristian keseluruhannya.

DSCF0050

Bawah ini ialah interior gereja ini serta Walden 7 – apartmen unik yang kami lawati pada sebelah petang yang direka oleh si genius Ricardo Bofill bersama-sama pejabat firmanya yang dibangunkan menggunakan bangunan bekas kilang!

#10000PENCILS

Pagi Selasa kumpulanku dibenarkan membuat aktiviti sendiri kerana aktiviti yang dijadualkan sekolah ialah sebelah petang. Maka aku dan dua kawanku melawat (baca: melihat dari luar) bangunan-bangunan lain yang dibina Gaudi seperti Casa Milà dan Casa Batlló. Tidak lupa Casa Amatller, rekaan Josep Puig i Cadafalch yang dibina bersebelahan Casa Batlló. Kesemua ini perlukan bayaran untuk dimasuki.

DSCF0237
Casa Batllo – How surreal

Petang, kami berjalan kaki ke Centre de Cultura Contemporània de Barcelona untuk projek 10000 pensel. Keseluruhan 90 lebih pelajar seni bina Welsh School of Architecture berganding bahu menyiapkan sebuah struktur yang dibina menggunakan 10000 batang pensel dan pengikat getah. 3 jam menghadap pensel, berpinar juga mata. Ini hasilnya:

Dan di bawah ini pautan temubual oleh TV tempatan serta keratan akhbar tentang kami yang diberikan kepada kami melalui e-mel.

VIMEO TIME-LAPSE

 

Link to the 84sec time-lapse movie on Vimeo:

https://vimeo.com/152606770

 

TELEVISION

  1. TVE – Televisión Española (Catalan News – L’informatiu)

Find here the link (starting at 23’15”)

http://www.rtve.es/alacarta/videos/linformatiu/informatiu-migdia-19dic/3449065/

 

  1. BTV – Barcelona Televisió

Find here the link

http://www.btv.cat/btvnoticies/2016/01/19/ccb-estudiants-arquitectes-cardiff-creen-una-construccio-10-000-llapis/

 

The television links are predominantly in Catalan. The first link is from TVE, which is like the Spanish version of the BBC. The second link has important sections in English, in which students from WSA are interviewed by a journalist.

 

PRINTED PRESS

 

I attach here pdf versions of the newspaper in which we appeared (El Punt / Avui), for the front cover and for the page in which they cover 10,000 pencils. You will find the link here:

 

http://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/934173-10000-llapis-per-a-una-nova-arquitectura.html

Hari disudahkan dengan acara majlis pembukaan dan minum-minum wine.

ATURAN BERATUS TAHUN

Hari seterusnya, kami diiringi arkitek tempatan yang membantu kami memahami struktur bandar Barcelona. Menariknya, pemerintah Roman ketika Zaman Pertengahan telah menyusun bandar itu mengikut bentuk ‘+’ mengikut arah utara, selatan, timur dan barat. Kemudian pemerintah pada kurun ke-19 menyambung usaha itu dan akhirnya terbentuklah Barcelona seperti yang dapat kita lihat hari ini.

Dalam bandar lama Barcelona, susunannya selalunya memberi kejutan. Walaupun laluan kelihatan sempit, tapi apa yang boleh kau lihat apabila memasuki mana-mana laluan kecil ialah sebuah ruang yang luas sebagai ‘courtyard‘ sebelum memasuki sesetengah kedai yang sebenarnya ialah istana lama.

Dalam salah sebuah ruang yang luas itu, ada sebuah air pancut yang memberikan ketenangan, menyelaraskan suhu dan pengudaraan yang baik kepada ruang itu.

“This is taken from the design of Alhambra in Granada which is built by Muslims which gives great ventilation and regulates the temperature of the surrounding,”

Oh ya.

“You see, Muslims back then was very good,”

Terasa mahu menggaru-garu tengkuk yang tidak gatal.

“Not like Muslims today.”

Wha- Senyum.

Kenapa kau pandang aku, Mak Cik!

Betullah tu. Mungkin aku patut ambil mesejnya sebagai – “Kau lah yang kena bangunkan agama kau balik, bruh. Hebat pa Sepanyol zaman dulu.”

DSCF0326
Air pancut tu

HARGA SEBUAH PELANCONGAN

Hari seterusnya ialah lawatan ke German Pavilion rekaan Mies Van Der Rohe yang dibina kembali menurut rekaan asal. Entah bagaimana perasaan aku bercampur baur apabila memasuki bangunan yang ‘clean and crisp’ ini, dan aku mula mengagumi beliau dalam diam.

DSCF0586
Feels like crying

Berikutnya ialah Caixa Forum, Communication Tower dan Olympic Stadium. Communication Tower ini dibina dengan motif obor yang menjadi mercu tanda Sukan Olimpik, dan Stadium Olimpik di bawah ini, kesian – hambar betul sekarang. Semua berfokus di Camp Nou. Bangunan-bangunan ini dibina bersempena Olimpik 1992 yang menyaksikan Barcelona sebagai tuan rumah – yang akhirnya mengubah lanskap pesisir pantai Barcelona daripada kawasan perindustrian menjadi kawasan yang ‘hidup’ oleh manusia.

Parc Güell ialah destinasi terakhir kami pada hari lawatan rasmi yang terakhir. Taman ini direkabentuk oleh siapa lagi kalau bukan kebanggaan rakyat Barcelona, Antoni Gaudi. Seperti biasa, rekabentuknya amat ‘surreal’ menurut pendapatku sendiri.

“Macam kat alam lain.” Aku pernah keutarakan perkara ini waktu kami melawat Casa Batlló.

“Dia sorang je boleh buat bangunan macam kat alam lain. Orang lain boleh imagine je, tapi tak buat-buat.”

Hm.

Sewaktu perhimpunan terakhir kami, Carles, tutor kami merangkap orang tempatan Barcelona bercerita tentang rumahnya di belakang taman.

“I grew here. My parents’ house is over there and my primary school is across the park. Everyday I would go back and forth from home to school through this park. Basically it’s my playground.”

Hebat betul playground kau.

“It used to be free. But the government decided to make it a tourism spot and started to charge the people who wanted to go in. Well that’s the cost we local people have to pay for the sake of tourism.”

CARDIFF AKU DATANG

Setiap hari aku dan dua rakanku mencari kedai yang menjual makanan halal dan setiap hari ada sahaja kedai berlainan negara yang kami kunjungi – dengan bantuan aplikasi Zabihah(bolehlah cuba muat turun selepas ini) – yang merangkumi Syria, India, Turki dan Pakistan. Aku tak tahu mengapa, tapi hati aku berbunga setiap kali diberi salam oleh tuan kedai Muslim di sini. Peramah.

Urusan solat kami di sini juga dipermudah. Achievement unlocked – dah berjaya kuasai seni solat di merata-rata.

Bercakap soal itu, sejak hari pertama aku perhatikan di Barcelona terdapat segolongan peminta sedekah yang kebanyakannya aku lihat wanita bertudung dan aku tak tahu mengapa.

Perjalanan di Barcelona kali ini meninggalkan banyak kesan dalam hati. Banyak yang aku belajar dan semoga semua pengalaman ini memberi kebaikan dalam hidup aku yang akan mendatang, insya-Allah.

Terima kasih Barcelona.

(Dan aku taubat daripada mengambil flight dari Stansted, London. Kos tiket bas ke sana dan masa 4 hingga 6 jam yang dibuang untuk perjalanan dari Cardiff – tak berbaloi.)

IMG_4884
Camp Nou – datang untuk cukupkan syarat. Ufufu~
IMG_4920
Selamat tinggal Barcelona
Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s